Se upp för nya typer av bedrägerier och penningtvätt

Under och efter stora helger som jul- och nyår liksom reorna därefter gäller det att vara extra vaksam för olika typer av bedrägerier. Livsviktigt sammanfattar här de vanligaste typerna av bedrägerier i handeln samt relativt nya typer av penningtvätt att se upp med.

Bedrägerier i olika former ökar kraftigt. De sker på alla ställen där det finns värden som gärningspersoner vill komma över. Till exempel i butik, i telefon och över internet. I den här artikeln tittar vi närmare på bedrägerier som sker i butiken där man behöver vara vaksam såväl i kassan som i förbutiken där paketutlämning sker.

Mörkertal vid penningtvätt

Problemen med penningtvätt har ökat de senaste åren men mörkertalet är stort och man vet inte riktigt hur utbrett det är.

Unga personer som uppmanas av kriminella att ta emot en stor summa pengar för att därefter betala summan till ett annat konto mot en tusenlapp för besväret vet inte alltid om att de deltar i ett bedrägeri kallat penningtvätt. Ofta sker detta via Swish och transaktionerna sker snabbt.

Tipsa vid misstanke

Detta är dock ingenting som butikerna kan göra något åt när unga personer med ovanligt mycket kommer in för att handla. Men finns det en kommunpolis, ett samråd bland butiker i en galleria med en säkerhetsansvarig kan det vara på sin plats att tipsa om dessa penningstinna ungdomar.

Se upp för återköp utan kort

Allt vanligare – enligt tips från flera handlare i landet – är en annan tp av penningtvätt där en kund ombeds av en person utanför butiken att köpa en eller flera varor som gåva.

När personen fått sin gåva inklusive kvitto går denne in i butiken för att göra ett återköp.

Här gäller det att vara vaksam. Kunden kan göra rätt i att betala varan med kort för då ska butiken återbetala varan till kortet. Om kunden köper varan kontant är butiken skyldig att betala tillbaka varan till personen som fått gåvan.

Neka återköp till okänd kund

– Detta förfarande är inte så omfattande vad vi märkt men det förekommer och det faller under penningtvättsdirektivet.

Som handlare och butiksanställd gäller det att agera korrekt i kassan efter de riktlinjer Visa och Mastercard utfäst – att återköp ska ske till det kort man köpt varan genom.

Samtidigt finns en praxis bland butikerna att om man känner kunden väl, kan göra ett undantag om ingen misstanke för penningtvätt eller annan form av bedrägeri förekommer, säger Bengt Nilervall, Betalansvarig på Svensk Handel.

Praxis vid återköp och färskvarugaranti

Livsviktigt frågade ansvariga hos de stora kedjorna hur deras praxis ser ut och vi frågade också vilka regler de har för färsvarugarantin. Det senare med tanke på nyheten för en månad sedan om en person som stal en köttvara för att sedan försöka reklamera varan med att den var otjänlig för att få ut pengar för den.

Problem när återköp sker mellan kort

– Enligt betalkortsleverantörernas krav ska en vara återbetalas till det kort som den är köpt med. Vi följer återköpen noggrant och vid särskilda fall kan ett återköp göras till ett annat betalkort med kortleverantörernas tillåtelse, dock aldrig till kontanter, säger Robert Badics säkerhetschef CSO på Bergendahls Food.

Tre kriterier för färskvarugaranti

Katharina Eng som är drift- och projektkoordinator på City Gross säger att tre kriterier ska vara uppfyllda för att färskvarugarantin ska gälla:

– Vi vill ha själva varan, etiketten på varan ska vara kvar och läsbar och dessutom vill vi ha kvittot. Sedan får en avdelningsansvarig eller en jouransvarig bedöma om varan är dålig nog för att omfattas av färskvarugarantin. Om det är så ges dubbla pengarna tillbaka, säger hon.

Liknande förfarande hos Ica

– Enligt regelverket ska returer återbetalas till samma kort som köpet gjordes med. Varje Ica-butik drivs och ägs av sin egen handlare och de ansvarar också gentemot sin kortinlösande bank att regelverket följs, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Icagruppen.

– Färskvarugarantin innebär att kunden får dubbla beloppet tillbaka om kunden inte skulle vara nöjd över kvaliteten på en inköpt färskvara. Kundlöftet är en överenskommelse mellan alla Ica Kvantum- och Maxi-butiker. Ersättningen betalas tillbaka genom ett tillgodokvitto som sedan kan lösas in mot kontanter alternativt använda det vid betalning av nya varor. Det finns även Ica-butiker inom Ica Supermarket och ICA Ica som erbjuder sina kunder en färskvarugaranti, säger hon.

Ny vara eller pengarna tillbaka

– Återköp sker främst vid reklamationer, när kunden av någon anledning är missnöjd. Då ersätts kunden vanligen med en ny vara alternativt pengarna tillbaka. Vi har ingen generell regel kring detta utan det avgörs från fall till fall i våra butiker, säger Elin Jarl pressansvarig på Hemköp.

Även om personen inte kan uppvisa det kort (visa/mastercard) som varan köptes för av kunden så beviljas återköpet på Hemköp.

Vad händer om varan köps via Swish respektive kontant?

– Vi tar inte emot Swish i våra butiker. Reklameras en vara som betalats kontant får kunden pengarna tillbaka alternativt en ny vara.

Vad händer om varan reklameras enligt färskvarugarantin?

– Hemköp har ingen färskvarugaranti i dagsläget men vi tittar på en sådan lösning.

Text: Marie Hallencreutz

Foto: Claes Hallencreutz

Fakta | Bedrägerier i butik

Kontokortsbedrägerier

Kortanvändningen ökar och med det även bedrägerierna. Chipkort med PIN-kod är det säkraste betalsättet för butiken. Vid signaturköp är riskerna högre och allt ansvar för att säkerställa att köpet är korrekt ligger på butiken. Var uppmärksam på falska kontokort och ID-handlingar, äkta kontokort har UV-stämpel och hologram.

Handla på kredit

Nystartade företag vill ofta handla catering, datorer, kontorsmateriel med mera mot faktura. Tyvärr förekommer bedrägerier ganska ofta, många gånger existerar inte företaget över huvud taget. Gör en noggrann bakgrundskontroll på nystartade företag. Om ni känner er osäkra, gör inte större affärer än vad ni klarar att förlora.

Växlingsbedrägerier

Att vilja växla kontanter i butik är ett vanligt bedrägerisätt. Fingerfärdiga bedragare önskar växla några större sedlar och när allt är över står butiken där med betydligt mindre pengar i kassan än innan. En vanlig åtgärd är att helt enkelt neka växling i butiken. Då butiken dessutom måste betala för sin växel är det inte ett konstigt beslut.

Pantkvitton

Kopierade pantkvitton förekommer i handeln då och då. Var uppmärksamma på onormalt stora summor eller många kvitton på samma person. Håll ordning på pantkvittorullarna så att inte obehöriga kommer åt dem. Mer ambitiösa försök förekommer också, exempelvis genom att byta ut streckkoden på 1-kronors pantflaskor mot 2-kronors streckkoder.

Källa: Svensk Handel