Så kan butiken få fart på försäljningen av frukt & grönt

Hos frukt- och gröntgrossisten Hedenbys brinner man för att hjälpa butiker att inspirera och lyfta fram varorna på bästa sätt, skriver Livsmedel i fokus. Hedenbys recept är att välja kvalitet i råvarorna och att lyfta fram färg, form och smakupplevelse.

Hedenbys har jobbat med att leverera frukt och grönsaker till butiker runt om i Stockholm i 90 år. Ambitionen har varit att bli det bästa valet för butikerna och ett sätt att nå dit är att hjälpa till med exponeringarna. Sådant som ger det där lilla extra för att inspirera kunderna. Och en sådan exponering kan bidra till att öka hela kundkorgen.

Varje detalj kan vara avgörande för intrycket av frukt och gröntavdelningen. Nicklas Westin, marknadsansvarig på Hedenbys, lyfter fram tomater som exempel:

”Det är stor skillnad på exempelvis cocktailtomater och babyplommontomater när det kommer till smak och kvalitet, det är det inte alla som förstår eller bryr sig om, säger han till Lif.

Vilken är den största utmaningen?

”Okunskap. Många butiker stirrar sig blinda på fel saker. Det har alltid varit viktigt för oss att jobba med butiker som vill åt samma håll och förstår värdet av smak och kvalitet.”

 

Hedenbys 3 bästa tips

  1. Matinspiration. En frukt och grönt-avdelning ska vara färgglad och framhäva det på bästa sätt. Fånga säsongens kulörer eller jobba med roliga teman. Målet är att det ska kurra till lite i magen på kunden när de ser exponeringen.
  2. Presentera varorna. En liten detalj som att skriva ”Lyxmango” på prisskylten och att lägga den i en finare låda gör att kunderna förstår att varan har ett mervärde. Eller varför inte erbjuda kunderna smakprov så att de själva kan känna skillnaden?
  3. Våga prova nytt. Var inte rädd för nya produkter utan lita på att de faktiskt säljer. ”Ibland skickar vi över dubbelt så mycket som kunden har beställt och sagt att vi tar hand om det som eventuellt blir över. Ofta förvånas butikerna över att varje låda gått åt”, säger Nicklas Westin.

Källa: Livsmedel i fokus

Foto: Hedenbys