Rosa kyl kopplad till Karma ska stoppa svinnet

Kvantum Liljeholmen är pilotbutik för en ny kyl som ska motverka svinnet, skriver Fri Köpenskap. ”Kommer att sprida sig som en skogsbrand i dagligvaruhandeln”.

Många dagligvarubutiker har anslutit sig till maträddarappen Karma. Butikerna skickar ut push-notiser till kunderna när det finns rabatterad mat som närmar sig utgångsdatum. En butik som fått ordentlig snurr på systemet är pionjären Ica Kvantum Liljeholmen i Stockholm.

”Vi räddar tonvis med mat. Vi hade 8521 Karma-följare senast jag kollade och vi ökar med runt 70 nya användare i veckan. Det är en fullkomligt fenomenal utveckling”, säger Jesper Annell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen till Fri Köpenskap.

I ett nytt pilotsprojekt tillsammans med Karma och vitvaruspecialisten Electrolux tar Kvantum Liljeholmen nu nästa steg i utvecklingen. En ny teknisk kyl förenklar för kunderna.

Varorna läggs i kylen och en pushnotis sänds ut i appen. Köparen får upp en QR-kod i mobilen och låser upp och hämtar varan i kylskåpet.

Till en början omfattade Karma-maten främst färdiga måltider men i takt med att intresset ökat har volymerna vuxit och sortimentet förändrats till att omfatta alla möjliga färskvaror och till och med en hel Ica online-kasse.

För personalen underlättar kylen i arbetet – men den stora vinsten ligger hos kunden som slipper stå och vänta på manuell hjälp vilket är en stor fördel under rusningstrafiken. Kylen introduceras som en betaversion hos Liljeholmen fram till och med den 31 december i år – men Jesper Annell Tror inte att det kommer att stanna där.

”Den här typen av lösningar sprider sig som en skogsbrand i England. Jag tror att det här är starten på en global framgång, säger han till Fri Köpenskap.

Källa: Fri Köpenskap