Katrineholm förbjuder tiggare

By | Livsviktigt

Katrineholm inför ett förbud mot tiggeri, enligt SVT Nyheter Sörmland. Samtidigt vill Svensk Handel helst se ett nationellt tiggeriförbud.

– Jag kan aldrig acceptera tiggeri i Katrineholm eller i Sverige, sade kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) i sitt anförande i går.

37 av de 51 ledamöterna röstade ja och 14 nej. Därmed blir det förbjudet att tigga på stora delar av kommunens mark i centrala Katrineholm. Samma typ av modell som tagits fram av Vellinge i Skåne.

Förslaget lämnas nu in till länsstyrelsen för godkännande. Tiggeriförbud har bland annat röstats fram i Vellinge, Staffanstorp och väntas också klubbas igenom i Sölvesborg inom den närmaste tiden.

Förbudet ska då gälla i centrum, vid tågstationen och runt mataffärer – både i Sölvesborg och på Listerlandet och vid handelsområdet Kämpaslätten.

– När samstyret M, SD, KD och SoL tog över i kommunen var just tiggeriet en av frågorna som diskuterades. Beslutet kommer gå igenom då vi har en majoritet, säger Emilie Pilthammar (M) till SVT

Svensk Handel ställer sig positiva till tiggeriförbud men vill gärna se ett nationellt grepp.

– Det finns ett massivt motstånd mot tiggeriet i handeln. Det visar samtliga av våra undersökningar. Det är viktigt att poängtera att det inte går att lagstifta bort fattigdom. Men den fria rörligheten i EU har missbrukats och samhället har hittillsmisslyckats med att förbättra tillvaron för de som tigger. I EU är vi ganska unika med att tillåta tiggeri i den form vi gör, sa Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel till Fri Köpenskap i samband med Vellinges förbud i december.

Källor: SVT, Fri Köpenskap

Smart matlagning gör det lättare att lyckas i köket

By | Livsviktigt

Matappen Innit lanseras nu på svenska marknaden i ett pilotprojekt tillsammans med innovationshubben ICAx. Appen presenterar matlagning på ett smart sätt genom receptmoduler som skräddarsyr måltider utifrån personliga preferenser och uppkopplade ugnar.

Integrerat finns också filmer som enkelt visar hur man tar sig an olika moment i köket, viket underlättar att lyckas med matlagningen.

– Vi är bara i början av hur smarta kök kommer att utvecklas och se ut i framtiden. ICA är experter på mat och vi vill tidigt vara en del av denna utveckling för att identifiera hur vi kan vara relevanta för våra kunder när det gäller ny teknik och användarupplevelse. Vi vill göra det enkelt att laga bra mat och guida kunden hela vägen till att maten står på bordet, säger Ariella Rotstein, Co-lead, på ICAx.

Med appen ”Innit med ICA” skapas en digital helhetsupplevelse i köket. Recepten i appen är uppbyggda genom moduler som kan komponeras ihop till tusentals måltidsförslag baserat på personliga smakpreferenser, allergier och aktivitetsnivå med mera. Integrerat i hela matlagningsprocessen finns ockå steg-för-steg-filmer som enkelt visar hur man lyckas i köket. Appen kommer inom kort även vara kompatibel med uppkopplade ugnar, vilket möjliggör automatiskt justerad temperatur under hela tillagningstiden.

Initialt är samarbetet med Innit ett pilotprojekt för att utvärdera användningsområden och hur appen kan utvecklas och integreras med ICAs egna recept, röststyrning och e-handeln framöver.

– Inom några år kommer det uppkopplade köket vara en naturlig del i många hem, då allt fler varor utöver ugnen blir uppkopplade i framtiden. Digitaliseringen kommer till exempel på sikt möjliggöra att kylen vet exakt när mjölken håller på att ta slut eller när broccolin bör ätas upp. Som mataktör tittar vi på flera olika utvecklingsmöjligheter och samarbetet med Innit är ett exempel, säger Ariella Rotstein.

Innit startades 2014 i USA och hittills har plattformen cirka fyra miljoner användare. I slutet av förra året lanserades appen i Storbritannien och från mitten på april finns den tillgänglig på svenska marknaden.

– Sverige blir det andra landet i Europa som vi valt att lansera i. Vi ser det som en mycket spännande marknad då det finns både många early adopters och matintresserade här som vi hoppas kommer få användning av den uppkopplade matplattformen. Appen utvecklas hela tiden för att vara relevant för de marknader där vi är etablerade, till exempel är kulturella skillnader viktigt att ta hänsyn till. Tillsammans med ICA kan vi få insikt i vad just svenska konsumenterna gillar, säger Corinne Avelines, ansvarig för Innit i Europa.

Appen finns att ladda ner kostnadsfritt på Appstore eller Google playstore. Läs mer om samarbetet med ICA på ica.se/innit och om företaget Innit på www.innit.com.

Källa: Ica

Nytt avtal mellan Bergendahls och Matrebellerna

By | Livsviktigt

Bergendahls Food och Matrebellerna ingår ett nytt femårsavtal som värderas till fem miljarder kronor och den totala omsättningen i butiksledet till minst 17 miljarder kronor under fem år. 

Bergendahls Food och Matrebellerna har samarbetat sedan 2009.

Det nya avtalet gäller fram till 2024 och innebär att Bergendahls ansvarar för inköp av stora delar i Matrebellernas sortiment och att man är direktleverantör till livsmedelskedjans samtliga butiker via sina lager i Hässleholm och Tumba.

– Väldigt lyckosamt att vi kan fortsätta vårt samarbete med en så affärsdriven samarbetspartner. Det ger inte bara ökad försäljning utan också synnergier inom sortiment, kampanjer och storköpsföredelar inom inköp, säger Mats Sjödahl, försäljningsdirektör på Bergendahls Food till Fri Köpenskap.

Det nya avtalet börjar gälla från och med årsskiftet 2019.

– Som vanligt när det gäller avtal har det varit tuffa förhandlingar men i slutänden har vi enats och båda parter är nöjda. Fantastiskt att fortsätta samarbetet med den dagligvaruaktör som är vassast på marknaden när det gäller jämförbara butiker.

Matrebellerna omsätter idag 3,5 miljarder kronor och ser fram mot att fortsätta att arbeta tillsammans Bergendahls Food som leverantör.

– Det är en win-win för båda parter. Jag tror på att den fria handlaren är rätt beslut på den lokala marknaden och med fortsatt samarbete får vi möjligheten att fortsätta bygga på vår affärsmodell, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna till Fri Köpenskap.

Källa: Fri Köpenskap

Ica varnar för antibiotikaresistens

By | Livsviktigt

Enligt Icas nya framtidsrapport är antibiotikahotet en av vår framtids största hälsoutmaningar. I Sverige är situationen betydligt bättre, men även här varnar forskare för konsekvenserna och oron stiger hos svenskarna.

En fjärdedel av befolkningen säger sig inte veta vad epidemin innebär. Både samhället och individen behöver agera nu för att bromsa utvecklingen.

Årets framtidsrapport från Ica, ”Klyftor, stress och bakterier – våra tre största hälsoutmaningar och möjligheter 2025”, fokuserar på framtidens största hälsoutmaningar i Sverige. Genom djupintervjuer med forskare, health-tech-startups och trendanalytiker, tillsammans med en Novus-undersökning har dagens hälsosituation kartlagts och presenteras ihop med möjliga motåtgärder för respektive riskområde.

Värre tillstånd än anat

Antibiotikaresistens beskrivs som ett av de mest allvarliga hoten mot den globala folkhälsan. Enligt rapporten handlar hotet om att ett överdrivet och felaktigt bruk av antibiotika har lett till att resistenta bakterier snabbt sprids över världen, med effekter som kan leda till att vanliga infektioner inte går att bota. Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet, säger i rapporten att han tidigare aldrig kunnat föreställa sig den nivå av resistens som råder redan 2019.

Dö av lunginflammation

– I framtiden kommer vi i Sverige att dö av lunginflammationer. Det får vi räkna med. Bara en generation fram har vi en helt ny situation i landet. Idag dör det globalt fler människor på grund av antibiotikaresistenta bakterier än malaria och hiv tillsammans, säger Björn Olsen i Icas framtidsrapport “Stress, klyftor och bakterier”.

På fjärde plats

Enligt SOM-institutets undersökning 2017, som visar vad svenska folket oroar sig för, kom antibiotikaresistens på en fjärde plats (55%) efter klimatförändringar, miljöförstöring och terrorism. I Icas hälsoundersökning anger 91 procent av svenskarna att de oroar sig för antibiotikaresistens på ett globalt plan, och åtta av tio för att resistensen ska breda ut sig i Sverige. Sju procent har inte hört talas om antibiotikaresistens, och 19 procent svarar att de inte vet vad antibiotikaresistens innebär.

– Vi vill dela så mycket kunskap som möjligt kring ämnet och uppmärksamma människor på vad de själva kan göra för att minska risken för utveckling av antibiotikaresistens. Viktiga åtgärder enligt forskningen är exempelvis att minska användningen av antibiotika och se över vad vi äter, säger Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat.

Går inte att stoppa – men bromsas

Resistensen går inte att stoppa men det finns sätt att bromsa den. En del av räddningen kan finnas i en massiv global kraftansamling, där våra matvanor är en viktig del. Enligt Björn Olsen finns det tre olika steg samhället måste ta, från individer till läkare, politiker och näringsliv:

  1. Minska köttkonsumtionen och välj lokalproducerat kött som bidrar till färre transporter, öppna landskap och en biologisk mångfald. 62 procent av svenskarna kan tänka sig att köpa enbart svenskt kött eller fågel för att minska risken att drabbas av antibiotikaresistens.
  2. Läkare måste bli mer restriktiva i att skriva ut antibiotika och patienter måste ta mer ansvar i att inte pressa läkare att skriva ut. 11 procent av svenskarna har försökt övertala sin läkare att få antibiotika utskriven.
  3. Samhället bör miljöcertifiera antibiotika då preparaten är biologiskt aktiva substanser långt efter att ha lämnat vår kropp. Samhället måste också försäkra sig om att antibiotikan har producerats på ett hållbart sätt, och att man i framtiden inte tar in den billigaste antibiotikan vars produktion släpper ut höga halter i avloppsvattnet.

Källa: Ica

Fler handlar sin påskmat på nätet

By | Livsviktigt

En färsk undersökning Sifo gjort på uppdrag av Hemköp visar att svenskarna är mer benägna att handla sin påskmat på nätet i år jämfört med förra året. I åldern 16-55 år svarar 7 procent av svenskarna att de planerar att handla påskens mat online. I fjol var det bara 3 procent som tänkte e-handla sin påskmat.

Den främsta anledningen till att handla mat på nätet är enligt undersökningen att man spar tid (37 procent) , följt av bekvämligheten att slippa bära tunga kassar och en enklare planering av matinköpen.

– Vid storhelger som påsk ser vi att många väljer att handla i vår nätbutik. Möjligheten att spara sin inköpslista underlättar planeringen och spar tid. Den mest populära dagen att få maten hem är skärtorsdagen, säger Anna Åkesson, e-handelschef på Hemköp.

Att handla mat på nätet är populärast i storstäderna där tillgången är störst. Men malmöborna sticker ut och väljer att nästan enbart handla i butik.

Undersökningen genomfördes via webbenkät i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel i mars 2019. Antal respondenter var 1 151 stycken.

Källa: Hemköp

Nya flergångspåsar minskar plastförbrukningen

By | Livsviktigt

Fixa, Axfoods eget varumärke för hushållsprodukter, har tagit fram flergångspåsar av polyester till frukt och grönt. Målet är påsarna ska bidra till att ytterligare minska användandet av plast i butikerna.  

–  Med de nya flergångspåsarna gör vi det lite enklare för kunderna att handla hållbart. Genom att använda samma påse flera gånger minskar förbrukningen av plastpåsar som ofta slängs utan att användas på nytt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfood arbetar sedan flera år för att minska användningen av fossil plast för förpackningar och emballage. Bärkassar av retur- och sockerrörsplast, minskade plasttråg till köttprodukter, engångspåsar till frukt och grönt av sockerrörsplast, värmeljus med koppar av återanvända dvd-fodral och plastflaskor till saft, juicer och smoothie som går att panta är några av många initiativ under senare tid.

– Vi har ett ansvar att minska förbrukningen av plast. Därför arbetar vi för att alla våra förpackningar ska fungera i materialåtervinningen senast om tre år. Till 2030 ska vi bara använda återvunnen och förnybar plast, säger Åsa Domeij.

De nya frukt- och gröntpåsarna från Fixa är tillverkade av polyester, vilket gör dem slitstarka. Polyester binder inte fukt på samma sätt som bomull. Dessutom finns det små hål i påsarna som släpper igenom fukt. Det bidrar till längre hållbarhet för frukten och grönsakerna.

Påsarna är återanvändbara och tvättbara. De säljs i set om fyra påsar varav en liten, två mellanstora och en stor för cirka 30 kronor. Om påsen blir smutsig tvättas den i 40°C maskintvätt och hängs sedan upp för torkning. De finns att köpa på Willys, Axfood Snabbgross och Mat.se. Till Hemköp och Tempo kommer de inom kort.

Källa: Axfood

Bättre handling på Mat.se med kul statistik

By | Livsviktigt

Mat.se gör statistik roligare genom ett nytt statistikcenter där kunden kan följa hur mycket tid denne har sparat genom att e-handla, hur många kilo mat man sluppit bära hem liksom hur andelen svenskt liksom ekologiska varor ser ut.

– Målet är att du som kund ska få en bättre insikt och förståelse för varifrån varorna kommer, hur de påverkar miljön och att kunna sätta upp egna mål att följa upp, till exempel att äta mindre kött, mindre godis och snack och mer frukt och grönt. Allt finns samlat under ”mina sidor”. I nästa steg kommer vi också lägga på klimatdata så att du kan se ditt klimatavtryck över tid, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

Den personliga statistiken jämförs också med ett snittvärde av alla som handlar på Mat.se.

– Hans Rosling var en inspirationskälla, inte minst hans citat ”Det till synes omöjliga är möjligt. Vi kan ha en bra värld”. Vi ser att statistiken skapar ökad medvetenhet och driver ett förändrat beteende – från budget till vad du handlar, säger Ylva Bruzelius.

Mat.se arbetar sedan tidigare med AI, Artificiell Intelligens, för att förutspå vad, när och hur kunderna vill ha sin leverans med målet att i framtiden kunna sätta handlingen på autopilot. Med andra ord, du behöver inte tänka på vad du ska handla.

– Vår vision är att hjälpa våra kunder att handla bättre och ett naturligt steg i det är att dela data och insikter till våra kunder, säger Ylva Bruzelius.

Källa: Axfood

Hemköp inleder samarbete med Östenssons

By | Livsviktigt

Hemköp välkomnar nio nya butiker till kedjan när ett samarbete med Östenssons inleds. Östenssons är en fristående matkedja med nio framgångsrika butiker i Östergötland. Det starka varumärket Östenssons lever kvar och butikerna går in som fristående handlare i Hemköp.

Samarbetet startar den 1 september och innefattar inköp och logistik via Axfoods logistikbolag Dagab, IT, Hemköps lojalitetsprogram och marknadsföring. Det välkända och etablerade varumärket Östenssons lever vidare med en tydlig koppling till Hemköp.

– Med glädje välkomnar vi nio välskötta butiker till Hemköpsfamiljen och vår handlarförening. Östenssons butiker faller väl in i Hemköps koncept. De är välsorterade och inspirerande med fokus på färska och lokala råvaror, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Familjeföretaget Östenssons grundades 1963 av Gösta Östensson och ägs nu av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. Företaget har 240 med-arbetare och omsatte 600 miljoner kronor 2018. Östenssons har fyra butiker i Motala, resterande i Linköping, Vadstena, Skänninge och Borensberg. Utöver butikerna har Östenssons ett bageri, en styckcentral och cateringverksamhet.

– Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt. Våra värderingar med fokus på matglädje och omtanke om råvaran stämmer väl överens, säger Anders Lindblom, vd på Östenssons.

Hemköp består av närmare 200 butiker. Cirka två tredjedelar är handlarägda, vilket Östenssons kommer att bli, resterande ägs av Axfood.

Källa: Axfood

Äkta vara anmäler 12 matbluffar

By | Livsviktigt

Årets matbluff utsågs i januari i år. ”Vinnaren” då blev Lättas margarin som till stor del består av palmolja, och inte så mycket rapsolja som förpackningen ger sken av. Men Lätta var inte den enda produkten som ansågs vara en bluff. Läs mer om fler bluffprodukter som ammälts av Äkta vara i år.

Ytterligare 120 varor nominerades inför utmärkelsen Årets Matbluff och av dessa har organisationen bakom priset, Äkta vara, nu anmält 12 till de myndigheter som utför tillsynen, vilket oftast är kommunen där tillverkaren eller importören ligger. Tre av dessa var även finalister i Årets matbluff, varav en av dem är vinnaren Lätta.

– Vi anmäler produkter under hela året men nu har vi fått hjälp från hela svenska folket i och med alla de här nomineringarna, säger Björn Bernhardson, medgrundare av Äkta vara till Fri Köpenskap.

De tolv produkterna har valts ut då de tros kunna ges störst framgång och resultat.

– I vissa fall är det rena felaktigheter och vi vet av erfarenhet vad som går igenom men en del vill vi också få prövade, säger Björn Bernhardson.

Enligt honom kan det ta tid för de kommunala instanserna att agera och att företagen under den tiden kan ändra på sina produkter och beskrivningar för att undvika vite. Men att vite ska utgå eller att företagen på annat sätt ska fällas är heller inte syftet med anmälningarna.

– För vår del handlar det inte om pengarna eller att straffa någon, det är inte det viktiga. Det viktiga är att de här slutar att bluffa och att vi ser en förbättring för konsumenterna, säger Björn Bernhardson.

Produkterna som anmälts är följande:

  • Gårdschips Chips Sourcream & Black Garlic
    Ingen svart vitlök i ingrediensförteckningen.
  • DEAR T Mango & citrus fruit ice tea
    Ingen mango i ingrediensförteckningen.
  • Knorr Mörk oxbuljong
    Innehåller inte ”kvalitetsingredienser”.
  • Frill Frill the frozen smoothie
    Tveksamt deklarerade tillsatser.
  • Big Sam’s Grillsåser, flera olika
    Tveksamt påstående om ”naturliga ingredienser”.
  • Santa Maria Guacamole style topping
    Mycket lite avokado.
  • Lätta Original
    Förpackningen skriker rapsolja, samtidigt som den innehåller mest palmolja.
  • Brunneby Mjöd
    Innehåller ingen honung.
  • Vika Bröd knäckebröd
    Avbildar vedeldad ugn, men bakas numera i elugnar.
  • Semper Bovete & Teffmjöl
    Står inte att det är en mjölmix och innehåller dessutom mycket lite teff.
  • Oatly Havregurt
    Otydlig kring syrningen.
  • Glacéau Smartwater
    Tveksam användning av ordet ”smart”.

Källa och foto: Äkta Vara

Inbjudan till Årsstämma och efterföljande matlagning

By | Livsviktigt

Den 7 maj är det årsstämma för Livsmedelshandlarna med efterföljande matlagning på Aveqia i Stockholm.

Tid: 7/5 2019 kl 15.00 – 17.00 Stämmoförhandlingar och introduktion till framgång på sociala medier med Sally Jönsson från Eventyr.

17.30 blir det matlagning, dryck och middag på Aveqia Tulegatan 11 i Stockholm

Anmälan till: mailto:par.bygdeson@livsmedelshandlarna.se

Läs mer på aveqia.com.

Varmt välkommen!

Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna