Stängde butikerna i protest mot kriminaliteten

By | Livsviktigt

Idag stängde handlarna butikerna i Husby centrum – igen. Förra årets protest mot kriminalitet har gett föga effekt, trots löften om vakter och ökad polisnärvaro. ”Vi vill att samhället håller sitt löfte till oss”, säger Salam Kurda, ordförande i Husby företagarförening.

 

Förra året stängde handlarna i Husby centrum sina butiker vid lunchtid dagen innan nyårsafton, i protest mot den ökade kriminaliteten i området som drabbade deras verksamheter. De blev lovade åtgärder som trygghetsvakter, ökad polisnärvaro och kameraövervakning. Den sistnämnda är det enda löftet som uppfylldes. Nu ska dessutom den sista polisstationen i Kista-området stänga. Det får företagarna att se rött– igen.

Så idag, torsdag var det dags för en ny protest. Då stängde handlarna i Husby centrum sina butiker mellan klockan 12.00 och 12.30 för att protestera mot den ökande kriminaliteten och samhällets brist på engagemang.

– Vi blev lovade vakter och poliser, men lämnas med nästan inget. Samhället har svikit det löfte vi fick. Därför protesterar vi igen, säger Salam Kurda.

Han har tidigare berättat för Svenskt Näringsliv om hur kriminaliteten påverkar företagarnas villkor. Försäkringsbolag som knappt vågar teckna dem som kunder, krossade fönster, grova stölder med vapen och hot är vardag i Husby centrum.

Det fick Salam Kurda att tröttna, och han stänger sin butik för gott den 1 december i år, efter 30 år. Trots det kämpar han vidare för en bättre miljö i Husby centrum. Han hoppas fortfarande på bättring i samband med torsdagens protestaktion.

– Vi vill bara att polisen och politiken håller vad de lovar. Vi vill att de ändrar beslutet att stänga polisstationen och vi vill ha ordningsvakter här, precis som vi blev lovade.

Kriminaliteten i området har ökat, och butikerna har stora problem med allt från snatterier till grova rån.

– Jag tog över butiken den första maj. Redan i juni utsattes butiken för en smash and grab-kupp, berättar Nico Mulic, som driver Ica Supermarket i Husby, för Market.

Men det är inte första gången handlarna i Husby protesterar. I december förra året gick de, genom Husby centrums företagsförening, ut i en liknande protestauktion. Då lovades de enligt Nico Mulic ökad närvaro både när det gäller poliser och väktare.

– Det enda vi har fått är fler övervakningskameror. I stället för att tillsätta fler poliser så ska de nu stänga polisstationen i Kista. Protesten är en markering att det här inte är okej.

Övervakningskamerorna är bra men inte tillräckligt, menar Nico Mulic. Särskilt med tanke på att snatterierna ökar och polisens utryckningstider är långa.

– Det är inte så kul att sitta och vänta på polisen i två timmar när den som har snattat bara blir mer och mer aggressiv. Man tar bara varorna och låter dem gå, vilket så klart inte är bra. Det är fler poliser och vakter vi behöver, inte övervakningskameror.

Källor: Svenskt Näringsliv, Market

Bilden: Salam Kurda, ägare Salam orient livs och ordförande i Husby Företagarförening

Efter crowdfunding kommer näthandel

By | Livsviktigt

Paradiset vill satsa på näthandel efter en framgångsrik crowdfundingkampanj.

Med en vecka kvar på sin framgångsrika crowdfundingkampanj där kedjan samlat in nästan 16 miljoner kronor av 24 möjliga har Paradiset nu planer på att expandera med en näthandel.

Det är på sin Facebook-sida som Paradiset annonserar planerna på att nästa år starta en näthandel, något som enligt dem de planerat för ända sedan starten. Planer som nu kan snabbas på med den stora pengainjektionen som crowdfundingkampanjen innebär.

Enligt vd och grundare Johannes Cullberg är näthandel ett snabbt sätt att få en större spridning i landet i jämförelse med motsvarande satsningar på fysisk handel.

– Vi vet att det finns intresse för oss i fler delar av landet. Ska vi bygga en fysik butik i taget så tar expansionen för lång tid. Vi får upp större volymer och kan ha ännu bättre priser. Det gör att vi konkurrerar ännu bättre gentemot andra aktörer. Svenskar är priskänsliga. Med näthandel i bilden blir vi också ännu mer intressanta för investerare, säger han till Dagens industri.

Exakt hur näthandeln kommer se ut är inte färdigutrett i nuläget men enligt Johannes Cullberg är Apotea, snarare än Mathem, en förebild eftersom Cullberg menar att Paradiset inte kan satsa på en modell med förluster under flera år.

I dagsläget är det också enligt Johannes Cullberg möjligt att de inte satsar på färskvaror utan bara produkter med lång hållbarhet. Leveranser samma dag är heller inget som Paradiset tittar på nu.

Källa: Dagens Handel

Proteinshake årets dagligvara

By | Livsviktigt

ProPud Proteinmilkshake från NJIE tog hem utmärkelsen Årets Dagligvara 2017.

– NJIE har med sin ProPud Proteinmilkshake Choklad visat att innovativ produktutveckling i kombination med goda insikter i vad konsumenten efterfrågar kan ta ett företag långt in på dagligvaruhandelns hyllor, säger Karin Brynell ordförande för juryn i Årets Dagligvara.

Förutom utmärkelsen får NJIE reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 100 000 att använda i deras tjänsteutbud.

Källa: Årets Dagligvara

Matpriserna är för höga i Sverige! Eller?

By | Livsviktigt

Hur många gånger har vi inte hört att matpriserna är för höga i Sverige? Var kommer påståendet ifrån och är det sant? Livsviktigt talade med Magnus Nikkarinen på Svensk Dagligvaruhandel som gått igenom statistiken från Eurostat.

Magnus Nikkarinen är näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel och har lång erfarenhet av den internationella livsmedelshandeln – både ur ett marknadsmässigt och ekonomiskt perspektiv.

Sedan han tillträdde sitsen som näringspolitiskt ansvarig i fjol har han bland annat gått igenom Eurostats statistik över livsmedelspriserna där Sverige framstår som något av ett skräckexempel när det gäller prisnivån.

– Drivkraften kom ifrån förra hösten då media rapporterade om Sveriges höga livsmedelspriser i förhållande till resten av Europa. Jag började fundera över om dessa siffror stämde i förhållande till andra variabler liksom hur man tagit fram statistiken rent konkret, säger Magnus Nikkarinen.

 

Norden i topp…

Enligt Eurostats statistik ligger de nordiska länderna i topp vad gäller livsmedelspriser (förutom Schweiz som ligger på första plats) där Sverige landar på femte plats efter Norge, Danmark och Island. Dessa siffror brukar också redovisas av SCB, men hur väl överensstämmer de egentligen med verkligheten?

– Enligt Eurostats siffror ligger sverige 26 procent över index och det låter ju mycket, men hur räknar man?, frågar han retoriskt.

Det Magnus Nikkarinen tittat på är bland annat hur varukorgen ser ut. Tidpunkten bestäms varje år och varukorgen består av 440 produkter som ska vara likväridga varor. Ibland ändras de.

 

Landspecifika varor

– Jag kan tycka att det är svårt att jämföra skillnader i landspecifika varor som exempelvis pepparkakor. Inte alla länder i Europa har pepparkakor, och om de råkar finnas utanför Sverige betraktas de som en dyr delikatess jämfört med hur vardagligt vi ser på pepparkakor här i Sverige, säger han och fortsätter:

– Det här är bara ett enda exempel från Sverige men tänk på hur skevt det kan bli för andra länder med varor som andra länder upfattar på samma sätt samtidigt som vi i Sverige uppfattar dem på ett kanske lyxigare sätt.

 

Ingen hänsyn till geografi

Sedan har vi frågan VAR man gjort sitt urval.

– Jag kan inte se att man tagit i beaktande storleken på butiken. I Sverige skiljer sig priserna kraftigt åt om du handlar i en liten butik eller i en stormarknad liksom det skiljer om du handlar i storstaden eller på landsbygden. Därtill har du gränshandeln där länder i Europa har en stor konkurrensfördel framför länder i Norden eftersom ett land längre ner i Europa gränsar mot fler länder än vad vi gör här uppe i norr.

 

Öppettider krånglar också till det

– I Sverige har man ofta mycket längre öppettider än i övriga Europa vilket i slutändan också påverkar matpriserna. Slutsatsen måste bli att korrigerat för alla de här faktorerna är matpriserna inte alls är så höga som de påstås vara av Eurostats statistik. Och då är priserna ändå korrigerade för valutaförändringar, skatter och så vidare.

Men det viktigaste att tänka på vid prisjämförelser av det här slaget är att ta i beaktande det övergripande välstånd som finns i ett land och inkomstnivån, som avgör vad konsumenten har råd att handla mat för, i förhållande till att betala hyra, lån/ränta osv.

 

Kolla BNP per capita

Sammanfattningsvis kommer Magnus Nikkarinen fram till att livsmedelspriserna i Sverige – om man tar hänsyn till BNP per capita – är riktigt låga.

– Ett samhälles välstånd mäts bland annat i disponibel inkomst men också vad man får ut av det. Givet landets välstånd är maten en mycket liten andel av BNP som hushållen behöver lägga sina pengar på och där ligger Sverige nästan lägst i Europa, säger Magnus Nikkarinen.

Med andra ord så är Sveriges livsmedelspriser i relation till den generella prisnivån i landet relativt låg.

– Vi lägger mindre pengar på mat än på kläder, bostäder, bilar och så vidare procentuellt settän vad man gör i andra jämförbara länder i Europa, säger han.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

 

Amazon väntas lägga bud på franska Carrefour

By | Livsviktigt

Amazon spenderade inte 13,7 miljoner dollar på livsmedelskedjan Whole Foods för att driva trafik till sin sajt. Ryktena om att Amazon nu planerar ett bud på franska Carrefour handlar om något större, nämligen e-handelsföretagens intåg i den fysiska världen, skriver Mikael Törnwall i en kommentar i SvD.

23 år efter att Jeff Bezos lanserade sin digitala bokhandel Amazon.com och efter mer än två decennier med hype kring e-handel står de fysiska affärerna för mer än 90 procent av all konsumtion. Världens största varuhuskedja Walmart är fortfarande mer än tre gånger större än Amazon. Utvecklingen går alltså mycket långsamare än vad experterna spådde för 10 år sedan, skriver han.

Amazon har varit skickliga på att expandera sin bokhandel till ett globalt digitalt varuhus som säljer allt möjligt. Grundaren Jeff Bezos inser sannolikt att om han på allvar vill utmana Walmart måste han vara där merparten av alla pengar spenderas. Och det är i butikerna.

Prispressen på nätet är brutal, vilket bland annat visar sig i att det digitala Amazon har betydligt lägre vinstmarginal än Walmart.

Vissa varor som är enkla att hantera lämpar sig väl för e-handel, till exempel böcker och dataspel. När det gäller andra kategorier som kläder och livsmedel söker branschen fortfarande efter en modell som är uthållig och lönsam.

Kankse kan man dra slutsatsen att konkurrensen plötsligt blev ännu tuffare. Amazon som är ett av världens mest innovativa företag har redan visat att de är redo att ta sin uppfinningsrikedom till sina fysiska butiker.

I de nyöppnade bokaffärerna som finns på en handfull platser i USA experimenterar Amazon med nya koncept, med ett mindre sortiment som i stället exponeras tydligare. Vill du ha en titel som inte finns i lager är det bara att säga till så skickas den hem till dig, avslutar Miakel Törnwall, SvD.

Källa: Svenska Dagbladet

Digitalt verktyg för orderflödet

By | Livsviktigt

Frank Bonn investerar i startup-bolaget Foodflow som lanserat plattformen Stockfiller för externa beställningar inom dagligvaruhandel- restaurang- och kafébranschen.

Med digitala plattformen Stockfiller vill bolaget Foodflow förenkla livsmedelshandelns och kafé- restaurangbranschen orderläggning, fakturering, leverans och uppföljning av externa leverantörer.

Butiken kan beställa från samtliga externa leverantörer i ett och samma köp. Nu får Floodflows grundarna Jesper Jannesson och Christopher Jonsson draghjälp av bolaget Nouvago Capital som investerar i företaget.

– Det är intressant för oss att investera i ett bolag som kan komma att förändra en bransch. Digitalisering är något vi verkligen brinner för då det skapar möjligheter och verkligen underlättar för företagarna. Att nya butiker och producenter börjar använda sig av oss varje dag visar verkligen att bolaget har en stark produkt som verkligen gör nytta , säger Frank Bonn, vd Nouvago Capital i en kommentar.

Verktyget används i dag av fler än 340 matvarubutiker och över 100 av dem har tillkommit sedan juni 2017.

Källa: Fri Köpenskap

Bilden: Frank Bonn, vd Nouvago Capital

Ica kan tvingas sälja butiker i Litauen

By | Livsviktigt

Sjutton butiker föreslås avyttras efter kritik från det litauiska konkurrensverket.

Ica Gruppen teckande genom dotterbolaget Rimi Litauen i december 2016 avtal om att förvärva UAB Palink, som driver dagligvarukedjan IKI.

Sedan dess har Ica Gruppen inväntat besked från det litauiska konkurrensverket som har meddelat att de ser problem i vissa geografisk områden där de anser att Rimi och IKI får en för stark position.

Med hänsyn till konkurrensverkets synpunkter föreslår nu Ica Gruppen att 17 butiker ska överlåtas i annan ägo. Ica ser dock fortsatt positivt på sin expansion på den litauiska marknaden.

– Vi är fortsatt trygga med att detta är en bra affär som ger oss en snabb uppskalning av verksamheten och betydande kostnadssynergier i Litauer som är den största baltiska marknaden, säger Ola Fernvall till Fri Köpenskap.

Kommer det att räcka med de här butikerna för att klara av kraven från konkurrensmyndigheten?
– Vi har tagit fram det här förslaget i dialog med litauiska konkurrensmyndigheten, men det är deras beslut. Förslaget ska nu skickas på remiss och beslut väntas innan oktobers utgång.

Källa: Fri Köpenskap

Paradisets crowdfunding en dundersuccé

By | Livsviktigt

De släppte andelarna i tisdags med hopp om att dra in 8 miljoner kronor under en 18-dagarskampanj. Dagen efter, igår onsdag, hade de fått in 7 miljoner kronor av 1 500 delägare. Idag torsdag har 2 500 delägare köpt andelar för drygt 11,6 miljoner.

– Riktigt kul! Vi nådde målet om åtta miljoner kronor på bara ett par dagar och nu dag tre är vi nästan uppe i tolv miljoner, säger Johannes Cullberg, vd Paradiset.

Kampanjen pågår i 18 dagar och gränsen ligger vid 24 miljoner kronor om intresset skulle vara så starkt.

– Vi vill ju ha så många små delägare som möjligt, det här är ju en gräsrotsfinansiering för en typ av butik som tar ett ansvar socialt för hälsosammare mat utan skadliga och onödiga tillsatser.

Vad ska ni göra för pengarna?

Till att börja med vill vi öppna tre nya butiker i Storstockholm, söderom söder, i västerort och och i norrort. Vi letar redan lokaler. Vi vill också satsa mer på vårt eget varumärke Every Day by Paradiset.

Antag att ni verkligen kammar hem dryga tjugo miljoner kronor – vad gör ni då?

– Då går vi vidare för att öppna butiker i Göteborg, Malmö och Köpenhamn.

Att bli delägare hos er innebär rabatter i butikerna och t-shirts bland annat. Finns det någon anledning för dem som inte bor i Stockholm eller de andra större städerna att investera i Paradiset?

– Javisst, man blir ju delägare i ett ärligt företag med sunda värderingar och varor som växer hela tiden. Med tiden lär vi bli börsnoterade också, så även om det kan dröja innan det dyker upp en butik nära där man bor så är man delägare i ett vettigt bolag som blir mer och mer värt.

Varför framgår inte detta i er marknadsföring av kampanjen.

– Det är en rejäl miss och vi kom på det bara för någon dag sedan. Vi talar fortfarande om hur vi ska rätta till det.

Läs mer om Paradiset i nästa magasin av Livsviktigt – nr 7.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

 

Fakta | Paradisets crowdfundingkampanj

Erbjudandet:

För ett minimum belopp på SEK 8,000,000 erbjuder Paradiset 2.83 % av sitt företag och för ett maximum belopp på SEK 24,000,000 erbjuder de 8.03 % av företaget. Aktiepriset är SEK 100.00. Aktierna som ges ut är B-aktier med 1/10-dels rösträtt.

I korthet:

  • Minsta investering: 1000 kr/10 aktier ger 20 % rabatt på ordinarie priser under 1 år. Rabatten är personlig.
  • Mål: lägst 8 mkr, högst 24 mkr motsvarande 3-9% av totala antalet aktier.
  • För investering högre än 300 000 SEK, kontakta Paradiset direkt via information på plattformen när rundan har öppnat. Max investering är 500 000 SEK.

Alla delägare får:

  • Tillgång till vårt exklusiva forum för investerare
  • Rösta om vilka egna produkter Paradiset ska utveckla
  • Medverka på årligt investerarmöte

Läs mer på http://paradiset.com/

 

Signera avtalet med Returpack snarast

By | Livsviktigt

Glöm inte att signera ditt avtal med Returpack, uppmanar Returpack som nu sänt avtalet till alla de 1 700 handlare som berörs av det.

– Helst ska alla avtal vara signerade den sista september, det vill säga på lördag, säger Erik Ebbeson, kundchef Returpack.

I början av september började Returpack sända ut nya avtal till alla handlare som hanterar återvinning av burkar och PET-flaskor och nu har samtliga tagit del av avtalet. Fortfarande finns det dock de som inte återkommit med signering – vare sig de använt sig av den digitala signeringen via Bank-ID eller sänt in påskrivna pappersavtal.

Därför uppmanas nu handlarna att skyndsamt ta tag i detta avtal och returnera det signerat till Returpack.

Problem med webbläsare

En del handlare har haft problem med den digitala signeringen vilket främst berott på vilka inställningar man haft på sin webbläsare, företrädesvis internet Explorer. Returpack föreslår därför att en annan webbläsare används, exempelvis Chrome. Om man ändå får problem kan man vända sig till Returpack för hjälp.

Vad gör man om man inte fått något avtal från er?

– Om det skulle vara någon som ännu inte fått avtalet eller om det missats av någon anledning är det bara att höra av sig till oss på Returpack på 010-191980 eller kundtjanst@returpack.se, så skickar vi det.

Läs mer på http://pantamera.nu/vara-tjanster/butik/butiksavtal/

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

 

Fakta | Avtal med Returpack

  • Returpack och landets dagligvarubutiker med returstationer har levt avtalslöst och det har fungerat väl. Men parterna Returpack, Livsmedelshandlarna och Svensk Dagligvaruhandel har kommit fram till att det finns fördelar med att formalisera ett avtal som är avsett att reglera samarbetet mellan Returpack och de bolag som som är anslutna, och önskar ansluta sig till, Returpacks retursystem.
  • Syftet med avtalet är att tydliggöra de rättigheter och skyldigheter som respektive part har i retursystemet och beskriva de åtaganden och krav som finns.
  • Avtalet syftar också till att skapa likvärdiga och konkurrensneutrala villkor för alla deltagare samt att säkerställa systemets nuvarande och framtida funktion och utveckling.
  • Avtalet har inte kommit till för att förändra ett redan väl fungerande system.

Testar leveranser utan mottagare

By | Livsviktigt

Walmart testar nu leveranser till folk som inte är hemma.

Som en del i kedjans utveckling av sin e-handel testar Walmart nu ett system som ska hjälpa familjer med lite tid att handa sina varor, det skriver Las Vegas Review Journal.

Testet som pågår just nu i Silicon Valley går ut på att de familjer som vill ta del av tjänsten dels har uppkopplade lås och att budet då får en engångskod com används för att få tillgång till bostaden. När koden används får kunden reda på det via sin smartphone.

Källa: Fri Köpenskap