Nya regler påverkar spelombud

By | Livsviktigt

Den första december i år trädde nya föreskrifter om penningtvätt i kraft. Och efter årsskiftet väntas förslaget till ny spellag behandlas i riksdagen och beslut fattas. Vad innebär dessa två förändringar för spelombuden?

Handelns remissvar om de nya föreskrifterna har inte behandlats väl, som Pär Bygdeson skriver i ledaren. Kraven är hårt ställda för spelombuden där samtliga i ledningen för ett spelombud ska skicka in registerutdrag från Bolagsverket, Skatteverket, Polismyndighetens belastningsregister och skuldfrihetsbevis från Kronofogdemyndigheten.

Därtill ska all personal som hanterar spel gå en endagsutbildning som Lotteriinspektionen arrangerar och som kostar pengar.

Höga krav på spelombuden

Mycket tid och resurser att lägga ned för handlare som är spelombud. Anledningen är att komma åt dem som spelar för stora summor i akt och mening att göra svarta pengar vita.

– Vi konstaterade från handelns sida i remissvaret att detta var väldigt långtgående och förmodligen skulle leda till att många ombud avvecklades. Vi föreslog att ombuden skulle kunna spärra sig hos spelbolagen så att de inte kunde förmedla spel över maxgränsen för penningtvätt, de vill säga €2000, säger Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna.

Men det tog inte Lotteriinspektionen hänsyn till och klubbade igenom de nya reglerna som redan har trätt ikraft. Och varken spelombud, Svenska Spel eller ATG har någon aning om hur de ska förhålla sig till dessa regler.

– Det här en skrivbordsprodukt. Just nu sitter personer från både ATG och Svenska Spel och diskuterar med Lotteriinspektionen om vad detta innebär i praktiken. Ingen av oss vet.

Kör på som vanligt

– Mitt råd till handlare som är spelombud är att köra på som vanligt och vara uppmärksam på spel med stora summor, tills vi får indikationer från Svenska Spel och ATG hur vi ska gå tillväga, säger han.

Lönar sig allt sämre vara ombud

När det gäller den sannolika omregleringen som väntas beslutas om under 2018, tycker Pär Bygdeson att spelombuden ska ta sig en rejäl funderare över hur de vill att deras förbutiker ska se ut i framtiden.

– Helt krasst är det så att online-spel håller på att ta över marknaden på grund av sin enkelhet. Vi måste anpassa oss till verkligheten och den digitala utvecklingen.

– Detta händer samtidigt som marginalerna för ombuden minskar då allt mer av spelsummorna hamnar som vinst i spelarnas fickor. Sammantaget kommer det att löna sig allt sämre att vara spelombud.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

Foto: Svenska Spel

Ica testar stadsodling under jord

By | Livsviktigt

Ica Kvantum Liljeholmen kommer som första Ica-butik att sälja närproducerade färska grönsaker året runt med hjälp av en så kallad hydroponisk odling, det vill säga odling i vatten utan jord. Detta i samarbete med Urban Oasis.

Ett pilotprojekt med odlingsyta i lokaler under jorden ska förse Ica Kvantum Liljeholmen med närodlade grönsaker året runt. De första produkterna kommer finnas i butiken i början av 2018, vilka det blir utvärderas just nu.

– För att bidra till att lösa de klimat- och miljöutmaningar vi står inför behöver vi hitta nya produktionssätt. Effektiva odlingar i stadsmiljö är ett intressant utvecklingsområde och detta är ett spännande samarbete. I Icas framtidsrapport pekar flera forskare ut stadsodling som ett viktigt utvecklingsområde och genom det här samarbetet tar vi redan nu steget in i framtiden, säger Maria Wieloch, kategorichef för frukt och grönt, ICA Sverige.

Hydroponisk odling


Hydroponisk odling innebär att odling sker i vatten utan jord. Näringen finns tillgängligt direkt i vattnet. Odlingen är yt- och resurseffektiv med ett eget mikroklimat som är oberoende av jord och ofta används LED lampor istället solljus. Hydroponisk odling gör det möjligt att i större utsträckning odla i stadsmiljö året runt på ett mycket yteffektivt sätt.

Urban Oasis


Urban Oasis är ett initiativ grundat av några KTH-studenter, däribland Ankit Anurag Naik, Anton Chernikov och Albert Payaro. Urban Oasis idé är att nyttja underjordiska utrymmen i större städer för hydroponiska odlingar. Tanken är att utnyttja oanvända garage eller andra liknande lokaler som kan förvandlas till gigantiska växthus under marknivå.

Billigt och bra för miljön

– Genom den här tekniken kan vi producera hållbar, närodlad och näringsrik mat i stadsmiljö. Det är spännande när agrikultur och teknik möts och det kan leda till nya resurseffektiva odlingssätt. Med hjälp av den här tekniken kommer vi kunna erbjuda färska närodlade grönsaker året runt även i Sverige, säger Albert Payaro, vd på Urban Oasis.

En viktig förtjänst tilldelas förstås miljön då man slipper frakta färska grönsaker från andra länder.

5 ton grönsaker per dag

Enligt Anton Chernikov och de andra har enbart lokalen i Liljeholmen kapacitet att odla så mycket som 5 ton grönsaker per dag. Tillräckligt mycket grönsaker för att 25 000 salladshungriga personer ska få sitt lystmäte stillat, skriver KTH på sin blogg.

Lokalerna i sig ska inte bara innehålla grönsaksodling, de ska också utgöra en hubb för grönsaksdistributionen. Vidare kommer man att kunna samla in data från odlingarna. Data som sedan kan analyseras i jakten på att ta fram det optimala odlingsklimatet.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

Källor: KTH, Ica, Foto: KTH

Det här är viktigast när vi handlar mat

By | Livsviktigt

Mat som smakar bra, har hög kvalitet och är bra för djur och natur. Det är vad svenska konsumenter främst kikar på när de handlar livsmedel.

Kantar Sifo har på uppdrag av KRAV frågat 1 000 konsumenter i Sverige vad som är viktigast för dem när de handlar livsmedel. Inte oväntat är att maten ska smaka gott och hålla hög kvalitet allra viktigast. Därefter kommer att maten är producerad på ett sätt som är bra för djuren och att den inte har skadlig påverkan på djur och natur.

– Valet i mataffären kan göra stor skillnad för djurens välbefinnande och miljön. Vår undersökning tyder på att många konsumenter förstår det, säger Katarina Wolf, marknadschef på KRAV.

Faktorer som rör schyssta villkor för människorna som producerar maten hamnar också högt upp på listan. På tio i topp finns även faktorer som ”är producerad utan bekämpningsmedel” och ”är naturlig”.

– Mycket av det som hamnar högt på listan återfinns i KRAVs regler. Genom att välja en KRAV-märkt produkt i affären gör du gott för människor, djur och natur, säger Katarina Wolf.

Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat

  • Smakar gott
  • Har hög kvalitet
  • Är producerad på ett sätt som är bra för djuren
  • Inte har skadlig påverkan på djur och natur
  • Ger bonden/producenten tillräckligt betalt / Har svenskt ursprung (delad femteplats)
  • Är producerad med bra arbetsvillkor
  • Är naturlig
  • Är producerad utan bekämpningsmedel
  • Är hälsosam

Text: Marie Halldetstam Hallencreutz

Källa: KRAV

 

Livsmedelsverket föreslår ny avgiftsmodell

By | Livsviktigt

För att underlätta för livsmedelsföretagen föreslår nu Livsmedelsverket att avgiften för livsmedelskontroll ska betalas efter avslutad kontroll i stället för, som i dag, i förskott. Något som många livsmedelsbutiker och restauranger väntat länge på, liksom Rättviks kommun som jobbat på det viset med sina inspektioner och kontroller i fem år.

– Äntligen vill de införa den modell vi tagit fram i Rättvik och det är bra det, säger Martin Clarstedt, Miljö- och byggchef på Rättviks kommun och en av inititivtagarna till ”Tillväxt & Tillsyn” som Rättviks modell för livsmedelskontroll kallas.

Redan 2013 tog Rättvik fram sin nya modell för tillsyn och kontroll som gick ut på att betala för utförda tjänseter snarare än att debitera i förskott. En nackdel med förskottsdebitering har drabbat livsmedelsföretagare i hela Sverige och det har varit att debitering har gjorts utan att kontroll gjorts förrän året senare eller till och med ännu längre fram i tiden. För små företagare har det kunnat betyda skillnaden mellan fortsatt verksamhet eller konkurs.

Svensk Handel kritiska redan 2014

Sommaren 2014 riktade Riksrevisionsverket skarp kritik mot det rådande systemet för livsmedelskontroll och på Svensk Handel instämde man i kritiken och förordade Rättviks modell för tillsyn och kontroll som bygger på fakturering för utförda tjänster. Så här sade Martina Elfgren Lilja som då var näringsrättschef på Svensk Handel hösten 2014 till Livsviktigt:

– Tillsynen fungerar inte bra idag i kommunerna där företagen debiteras för tillsyn tre år framåt men ofta inte får ett besök förrän år tre. Det drabbar både företagen och konsumenterna. Vi vill ha en enklare och enhetligare tillsyn, tillståndshantering och regeltillämpning i kommunerna. De kommunpolitiker som väljer att inte förenkla för företagen säger nej till nya företag, jobb och skatteintäkter i kommunen

Otal antal utredeningar

Därpå följde ett otal antal utredningar bland annat av dem Livsmedelsverket självt, Riksrevisionen, som nämnts ovan, och Statskontoret Även Näringslivets Regelnämnd, NNR har utrett frågan – i tre omgångar sedan 2010.

Redan 2015 föreslog Statskontoret att regeringen skulle kunna lagstifta om regional samverkan mellan kommunerna. Dessutom föreslog Statskontoret att regeringen genom förordningsändring skulle möjliggöra att butiker, restauranger med flera betalar efter genomförd kontroll, istället för i förväg.

Fler utredningar behövs inte

Även branschen har deltagit i att förmå regeringen att ändra sig. För ett år sedan, hösten 2016, reagerade Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell mot att landsbygdsministern återigen uppdrog åt Statskontoret att utreda frågan.

– Hur många utredningar ska behövas innan (landsbygdsminister) Sven-Erik Bucht agerar? Det finns förslag, så om ministern verkligen vill uppnå en likvärdig livsmedelskontroll i hela landet inom en snar framtid behövs politiskt ledarskap snarare än ytterligare utredningar, sade hon då i ett pressmeddelande.

Föreslår succémodellen

Efter alla dessa utredningar samt efter påtryckningar från branschens företrädare har nu Livsmedelsverket slutligen ändrat sig och föreslår betalning i efterskott samt en ny riskklassningsmodell.

– Dagligvaruhandeln har under flera års tid, för politiker, myndigheter och SKL, påtalat att livsmedelskontrollen behöver utvecklas och föreslagit ett antal åtgärder. Efterhandsdebitering är en av åtgärderna som vi har föreslagit och därför är det naturligtvis mycket glädjande att Livsmedelsverket nu också rekommenderar det, säger Karin Brynell vd Svensk Dagligvaruhandel.

Nöjda i Rättvik

Och i Rättvik är man nöjda då deras modell under åren spridits vidare till andra kommuner:

– Vår modell med efterhandsbetalning blev ju en succé och flera andra kommuner tog efter den, bland andra Gotland, Norrköping och Surahammar. Vårt synsätt handlar om att hjälpa företagen att lyckas med sin verksamhet och att göra rätt. Vi utgår inte ifrån att alla fuskar, säger Martin Clarstedt.

Kan genomföras 2020

Att Livsmedelsverket nu föreslår att Näringsdepartementet ska utreda frågan om att införa obligatorisk efterhandsbetalning av kontrollavgifter innebär att dessa kan komma att genomföras från den 1 januari 2020.

– Med tanke på att den nuvarande modellen upplevs som omotiverad och svårbegriplig tror vi att det här kan öka transparensen och livsmedelsföretagens tilltro till kontrollen, säger Pertti Nordman chef för livsmedelskontrollen på Livsmedelsverket i en kommentar.

Om regeringen väljer att göra den föreslagna lagförändringen, vill Livsmedelsverket koppla samman den nya avgiftsmodellen med en ny riskklassningsmodell.

Avgift efter risk

Kontrollavgiftens storlek varierar beroende på kontrollbehovet. Hur hög avgift företagen betalar för sin kontroll avgörs av bland annat av vilka risker som är förknippade med livsmedlen och med hanteringen och hur stora riskerna är.

Att laga färdiga rätter från rått kött innebär till exempel större risk än att värma färdiglagade rätter. Livsmedel som är riktade till känsliga konsumentgrupper, till exempel små barn eller allergiker innebär större risk än livsmedel riktade till andra grupper, meddelar Livsmedelsverket.

Oavsett om avgiften betalas i förväg för ett helt år eller efter avslutad kontroll ska kontroll utföras. Hur mycket kontroll som ska utföras tas fram via en riskklassning som blir avgörande för avgiftens storlek.

– I det nya systemet är det risken som avgör vilken kontrollfrekvens ett företag tilldelas. Det innebär att en Ica Kvantum med deli, egen detljstyckning, kanske egen catering med många anställda får fler tillsynsbesök än en liten Ica Nära med få anställda och liten egen livsmedelshantering, säger Martin Clarstedt.

Tidigare avgjorde risken hur många kontrolltimmar man fick betala per år, oavsätt hur många kontrolltimmar som erhölls.

 

Text:: Marie Halldestam Hallencreutz

 

 

Fakta | Rättviksmodellen ”Tillväxt & Tillsyn”

Tillväxt & Tillsyn började som ett samarbete där lagar, paragrafer och hållbar utveckling förenas. Meningen är att främja samarbete för att nå ett gott företagsklimat, arbeta för den kommunala tillväxten och lyfta hållbarhetsfrågorna i samhället.

Tillväxt & Tillsyn ihar dag utvecklats till en ideell förening där många kommuner, företagarföreningar, politiska partier och privatpersoner är medlemmar för att de vill förändra kulturen inom svensk regeltillämpning. Mer info finns på www.tillvaxtochtillsyn.se.

 

Tillsynen ska baseras på god kommunikation och förståelse:

  1. Muntlig dialog
  2. Skriftlig dialog
  3. Föreläggande
  4. Föreläggande med vite och

sanktionsavgifter

  1. Förbud mot verksamhet

 

Kontrollerna ska vara avgiftsfinansierade, inte en ”skatt”:

  1. Årlig administrativ avgift
  2. Debitering för utförd kontroll
  3. Resultat (100 % kostnadstäckning)

Rättviksmodellen är

• Inte skattefinansierad

• Inga luftfakturor

• Laglig

• Rättvis

• Riskbaserad

• Tydlig och transparent

 

Källa: Rättviks kommun

 

PostNord ber om hjälp – hämta dina paket hos ombudet nu

By | Livsviktigt

Från Black Friday den 24 november till tisdagen den 28 november har PostNord sorterat och levererat cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev. Just nu är hyllorna hos PostNords ombud överfulla. Därför ber PostNord nu alla som e-handlat att underlätta för ombuden genom att så snabbt som möjligt hämta paket som har aviserats. 

Svenskarna har e-handlat varor som aldrig förr under dagarna kring förra veckans Black Friday. Under perioden fredagen den 24 november till tisdagen den 28 november hanterade PostNord cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev. De paket som framförallt levereras till postombud, B2C-paket, har under perioden ökat från förra årets 869 000 till 1 252 000, en ökning med 44 procent.

PostNord har under den gångna veckan arbetar mycket intensivt dygnet runt för att hantera rekordvolymerna. Eftersom volymerna kraftigt överstiger alla de prognoser som både e-handelsföretagen och PostNord gjorde för veckan har inte alla försändelser kunna levererats så snabbt som i normala fall.

– Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor. Det går inte att hitta några extra fordon utöver dem vi redan förstärkt med. Under denna vecka kan därför många konsumenter få vänta en eller ett par dagar extra på sina försändelser. Vi gör allt vi kan för att komma ikapp, och alla involverade, avsändare, PostNordmedarbetare, ombud och mottagare tar situationen med ett imponerande tålamod och ett gott humör, säger PostNord Sveriges VD Anders Holm, i en kommentar.

Följderna av helgens shoppingrekord märks extra tydligt hos PostNords alla postombud. Hyllorna är överfulla och det fylls löpande på med nya paket. Därför ber nu PostNord konsumenterna om hjälp.

– Personalen vid våra postombud gör ett fantastiskt jobb och är mer än någonsin beroende av att paket hämtas så snart som möjligt för att göra plats till nya som strömmar in. Om du har ett paket att hämta, gör gärna det så snart du kan. Vi och våra ombud uppskattar verkligen all hjälp vi kan få, säger Anders Holm.

Källa: PostNord

Så hanterar du sexuella trakasserier på jobbet

By | Livsviktigt

I kölvattnet av Metoo är det många som efterfrågar starkare skydd på sina arbetsplatser mot sexuella trakasserier. Detta har Prevent* uppmärksammat och i en artikel i deras magasin Arbetsliv tipsar de om hur ansvariga chefer bör göra.

Enligt arbetsmiljölagen ska alla arbetsgivare ha rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras – och sexuella trakasserier är en form av kränkande särbehandling. Men sexuella trakasserier är också diskriminering. Och enligt diskrimineringslagen har du som arbetsgivare skyldighet att, så snart du får veta att något hänt, både utreda och åtgärda sexuella trakasserier.

Här är några tips till ansvariga chefer:

  • Ha alla rutiner, processer och handlingsplaner på plats så att du och alla andra vet vad som gäller om trakasserier inträffar. Läs mer i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4 och i Diskrimineringslagen på www.do.se.
  • Reagera snabbt. Det är viktigt att få stopp på sexuella trakasserier direkt.
  • Se till att det inte finns några ”untouchables”, någon chef eller person med inflytande som får bete sig illa. Så fort det tillåts tappar arbetsgivaren i trovärdighet.
  • Vara uppmärksam på om personen som utsatts blir ifrågasatt och utfryst.
  • Var lyhörd för en situation som ofta är mycket känslig.
  • Känner du dig osäker på hur till exempel en utredning ska göras, ta hjälp av en företagshälsa eller liknande externa arbetsmiljötjänster, eller kontakta DO.

Vad är då sexuella trakasserier?

Det är den som utsätts som har tolkningsföreträde och som definierar utsattheten. I lagen definieras trakasserier som “det som kränker en persons värdighet” och det kan ju vara individuellt. För att det ska vara sexuella trakasserier ska det vara uppträdande av sexuell natur som kränker ens värdighet. Och det ska vara oönskat

Vad gör man om någon i personalen utsatts av sexuella trakasserier?

Den som utsatts kan behöva stöd i form av till exempel samtal. Den som har utsatt behöver veta att beteendet inte accepteras. Ofta följer en tillsägelse, en varning och i sista hand uppsägning. Om frågan håller på att utredas kan det vara värt att skilja parterna åt under tiden som utredningen pågår. Olika sätt kan tillämpas: Att den som är utpekad får vara hemma med lön, att det görs tillfälliga omplaceringar eller att det görs schemaändringar så att de inte arbetar samtidigt.

Källa: Arbetsliv/Prevent

Omarbetad text: Marie Halldestam Hallencreutz

* Prevent förmedlar kunskaper som hjälper företagen att förbättra arbetsmiljön. Prevent är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det innebär att allt de gör är framtaget av fackförbund och arbetsgivare tillsammans.

Handlare i Sätra fick tillstånd att anlita ordningsvakt

By | Livsviktigt

Det är bara ett halvår sedan Livsviktigt berättade om hur handlaren Andreas Bylger tampades med gängkriminalitet i sin Ica-butik i Sätra, Skärholmen. Då hade han precis skaffat en väktare för att skydda sig och sin personal.

Det räckte inte. Nu har han – som förmodligen första butiksägare i Sverige bortsett från köpcentra – fått tillstånd av polisen att skaffa sig ordningsvakter.

– Här i Sätra har vi inga övervakningskameror men den väktare som jobbar här gör ett mycket bra jobb. Trots det funkar det ändå inte optimalt av två skäl.

Vem bryr sig om arbetsmiljön för kassabiträden?

– De här kriminella som hotar, stjäl och rånar har för länge sedan fattat vilka skillnader det ligger i befogenheter hos väktare och ordningsvakter. Det andra skälet är att väktarna inte ska behöva utstå vad som helst i sin arbetsmiljö. Då går deras fackliga skyddsombud in och säger ifrån. Vilket är bra, men vilket fack bryr sig om unga kassabiträden som ska stänga och låsa butiken en mörk kväll i ett sådant utsatt område som Sätra?

– Det är mycket som inte stämmer längre i vårt samhälle och definitivt inte i Sätra centrum, säger Andreas Bylger som driver Ica Nära i Sätra centrum.

Hundratusentals kronor på säkerhet

I våras berättade Livsviktigt om hur Andreas Bylger spenderat hundratusentals kronor på övervakning och annan säkerhetsutrustning som ändå inte hjälpt mot de tiotalet unga kriminella som tog för sig i hans butik, hotade personalen och satte skräck i alla näringsidkare i Sätra centrum så de knappt ens vågade anmäla när de blev utsatta för brott.

Bilden av ett samhälle där alla instanser, från polis till kommun och även andra företagare, kapitulerat inför hoten och kriminaliteten framträdde. Till slut fick han nog och anställde en väktare, förutom den digra skyddsarsenal han redan hade i sin skyddsarsenal.

Fattade fort väktarens befogenheter

Men det tog knappt ett par, tre veckor innan han märkte att ”gänget” genomskådat den nya skyddsåtgärdens blottor.

– De lärde sig ganska snart att väktaren inte hade några särskilda befogenheter att stoppa dem från snatterierna, hoten mot personalen, narkotikahandeln i öppen dager och allt annat elände de hittade på.

– Jag sjönk ner i ett hål. Vad mer kunde jag göra, måste jag ge upp nu?, frågar han retoriskt.

Detta skedde därtill under en tid då hans granne, växlingskontoret blev rånat. Igen.

– Jag kommer inte ihåg i vilken gång i ordning som växlingskontoret blev rånat då. Det har blivit som en sjuk vardag. Gänget måste ju finansiera narkotikahandeln på något sätt och växlingskontoret verkar ha blivit en bra utväg, säger han.

Bra skydd vid stängning

Väktaren har trots allt fungerat väldigt bra i butiken. Framför allt på kvällarna då han har skyddat den personal som stängt butiken.

– Han har varit, och är, ovärdelig. Vi talar om unga tjejer som suttit i kassan fram till kvällen och är på helspänn inför stängningen. Då har han funnits där och följt dem ut på baksidan, där vi har personalentrén. Sedan har han följt med dem ända in i tunnelbanan, eller om de har bott här i närheten, hela vägen hem. En enorm trygghet för tjejerna.

– Frågan är varför inte polisen kan garantera deras säkerhet. De (polisen) kommer hit emellanåt och vi sitter i möten med dem och kommunen och fastighetsägaren i centrum och vi enas om hur besvärligt det är i Sätra centrum och att vi måste göra det ena och det andra och sen, sen händer ingenting. Det finns inga resurser.

Ansökte om tillstånd för ordningsvakt

Så Andreas Bylger ansåg att han blev tvungen att göra något mer för att skydda sig, sin personal och sin butik.

– Då tänkte jag att helst skulle vi behöva ett poliskontor här i centrum men det kan jag inte ordna själv. Näst bäst är att ha en egen ordningsvakt med vissa polisiära befogenheter. Och det kunde jag alltid försöka skaffa mig. Så i maj skickade jag in en ansökan till Polisen om det.

I början av oktober fick Andreas Bylger ett beslut från Polismyndigheten om att han fått tillstånd att ha ordningsvakter i butiken samt två meter utanför huvudentrén.

”De polisiära resurserna är begränsade…”

I beslutet står:

”Det föreligger ett särskilt behov och det är av väsentlig betydelse från allmän synpunkt att ordningsvakter förordas på platsen för att kunna möta de olika typer av situationer som kan uppstå där. De polisiära resurserna är begränsade och därföravdelade för andra mer prioriterade polisuppgifter. Lokalpolisområde Skärholmen anser att det finns ett behov av att ha personal med ovan angivna befogenheter på plats.”

Dyrt att hyra in ordningsvakt

Andreas Bylger är jätteglad över att få tillgång till ordningsvakter i butiken men det kostar pengar också.

– Visst är det bra men jag blir ju tvungen att betala för något som egentligen polisen borde sköta. När Polisen inte klarar av att ordna säkerheten måste vi göra det själva.

– Tittar man krasst på kostnaden att hyra in en ordningsvakt från exempelvis Securitas så inser jag att jag inte skulle ha råd i längden. Därför kommer jag att anställa en ordningsvakt själv i mitt eget bolag. Det blir billigare.

Men enligt beslutet får du bara ha en ordningsvakt klockan 17.00-22.00 då ni stänger. Ska du anställa en vakt på deltid då?

– Antingen det eller så anställer jag för fler timmar. Under de timmar vakten inte jobbar som ordningsvakt kan de ha Ica-kläder på sig och jobba med exempelvis varuplock. Jag känner flera ordningsvakter som lätt skulle ta en sådan anställning och slippa sena timmar på krogen med fylla och slagsmål. Ett drömjobb för dem faktiskt.

Idé om vaktbolag för handeln

Andreas Bylger tänker på sina kollegor i branschen som har det tufft med ökande kriminalitet och funderar även på om det inte vore en bra idé att starta ett vaktbolag för handeln.

– Vi som behöver mer ordning och reda i butikerna än vad rättsstaten numera kan ge oss, får försöka hitta gemensamma lösningar medan politikerna håller på med sina utredningar. Ett gemensamt vaktbolag skulle kunna sänka kostnaderna rejält.

Ett stort samhällsmisslyckande

Livsviktigt frågade Svensk Handels säkerhetschef, Per Geijer, hur han ser på ordningsvakter i livsmedelsbutiker.

– Det här är tragiskt att höra och det är helt nytt för mig. Visst har det länge förekommit ordningsvakter i stora köpcentra men att enskilda livsmedelsbutiker får rätt att hyra in ordningsvakter, eller anställa i eget bolag, är nytt. En skrämmande utveckling som visar på ett stort samhällsmisslyckande, säger han.

Hur ser du på att handlare går samman för att skapa ett eget bolag för väktare och ordningsvakter?

– De större vaktbolag som finns har varit duktiga på att hålla konkurrensen ifrån sig genom att köpa upp eller på andra sätt konkurrera ut små vaktbolag som har startats. Men här ser vi en nisch där de väktare och ordningsvakter kommer att behöva handelsspecifika kunskaper och erfarenhet av att jobba i och nära butik.

– Vanligen ser man ordningsvakter i restaurangbranschen, större köpcentra och i tunnelbanan. Tyvärr verkar det som att de behövs även i livsmedelsbutiker– inte minst i de utsatta och särskilt utsatta områdena, som polisen kallar de förorter som har hög grad av kriminalitet och ökade säkerhetsrisker.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

 

Fakta | väktare, ordningsvakt & polis

Väktare

Väktare anställs av bevakningsföretag och har ingen polisiär utbildning eller befogenhet. Till skillnad från ordningsvakter får väktare endast ingripa på samma sätt som vem som helst i samhället, så kallat envarsgripande. Det handlar om att gripa den som har begått brott, som kan straffas med fängelse, och påträffas på bar gärning eller flyende fot. Länsstyrelsen är ansvarig myndighet för bevakningsföretag och väktare.

Ordningsvakter

  • Ordningsvakter är komplement till poliser och har begränsade polisiära befogenheter som att de får omhänderta personer som är berusade eller uppträder störande på allmän plats.
  • I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften. Batong och handfängsel är vanlig utrustning som kan kompletteras med hund och i sällsynta fall skjutvapen.
  • Ordningsvakter utbildas och förordnas av polisen, som också sköter tillsynen. Ett företag kan, efter tillstånd från Polisen, själv få rätt att anställa en ordningsvakt i det egna bolaget eller anlita en ordningsvakt från bevakningsbolag som till exempel Securitas.
  • Eftersom ordningsvakter lyder under Polismyndigheten är de skyldiga att lyda polisens order som rör tjänsten som ordningsvakt. Ordningsvakter har rapporteringsskyldighet gentemot polisen och ska lämna rapport när de får kännedom om brott.
  • Det måste framgå av en ordningsvakts klädsel att han är i tjänst som ordningsvakt och inte som exempelvis polis

Polis

En polis har befogenheter att begränsa människors fri- och rättigheter, använda våld, reglera trafik, bryta mot trafikregler, bedriva förundersökning och mycket annat.

  • I normalfallet ska polisen först avvisa, det vill säga ge en tillsägelse, för att sedan eventuellt avlägsna personen. Om ingen av dessa åtgärder räcker kan polisen tillfälligt omhänderta honom eller henne.
  • Poliser får använda våld om inga andra medel räcker till och om det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna.
  • Poliser utbildas i 2,5 år på Polisprogrammet där man bland annat läser juridik, kriminologi, vårdvetenskap, beteendevetenskap, socialt arbete och statsvetenskap. Teoretiska studier varvas med praktik genom övningar, fältstudier och färdighetsträning.
  • Poliser är alltid anställda av polismyndigheten.

Källa: Polisen

 

Black Friday på gott och ont

By | Livsviktigt

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka. 78 procent av handlarna uppger att den har ökat under de senaste åren. Bland konsumenterna planerar 45 procent att handla under Black Friday, visar Svensk Handels undersökning. 

Och en undersökning som Icanyheter gjort framgår att av de handlare som är postombud känner sig en fjärdel inte rustade för den anstormning av paket som väntas under Black Friday och julhandeln.

 

Ungefär var tredje handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday. Bland e-handlare är andelen ännu högre. Störst genomslagskraft har Black Friday bland de yngre. Black Friday infaller den fjärde fredagen i november och är ursprungligen en tradition från USA kopplad till Thanksgiving-helgen.

– I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna. Även om försäljningen i många butiker ökar under Black Friday kan det vara en utmaning för handlarna att nå lönsamhet, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmedelande.

I USA anses Black Friday utgöra startskottet på julhandeln och Sverige ser ut att följa mönstret. Över hälften, 57 procent, av de som tänker handla under Black Friday planerar att köpa julklappar.

– Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.

Förra året ökade omsättningen under Black Friday med 1,3 miljarder från 2015 års nivå. Totalt omsatte handeln 3,6 miljarder och i genomsnitt handlade varje person för 1 817 kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

Även Icanyheter har gjort en undersökning kring Black Friday men då utifrån näthandeln som väntas öka med 100 procent under Black Friday och till jul.

Enligt Icanyheters undersökning är det bara 64 procent av handlarna som känner sig redo inför anstormningen av paket. En fjärdedel är inte rustade och resten vet inte.

Två av tre butiker har vidtagit åtgärder för att säkra kapaciteten under helgerna som kommer.

 

Källor: Svensk Handel och Icanyheter

Årets Julklapp är elcykeln

By | Livsviktigt

HUI Research utser Årets julklapp för trettionde året i rad. Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, skriver HUI Research i sin motivering.

Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
  • Produkten skall representera den tid vi lever i
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Motivering till Årets julklapp 2017

Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm

Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.

Elcykeln uppfyller alla tre kriterierna för Årets Julklapp. Konsumenternas intresse för och efterfrågan på elcyklar har accelererat kraftigt i takt med att tekniken mognat och gjort elcykeln mer lättillgänglig. Sedan regeringen i årets höstbudget flaggade för införandet av en elcykelpremie ökade intresset ytterligare.

− Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Elcykeln krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – urbaniseringen, reflekterandet över klimatförändringarna samt träning och hälsa.

− Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, säger Jonas Arnberg.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2017 är en omsättning på 78,5 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2016.

 

Källa: HUI Research

Foto: Crescent

Livsmedelsbutik i Markaryd riskerar böter för otrygg arbetsmiljö

By | Livsviktigt

Arbetsmiljöverket kräver åtgärder i en livsmedelsbutik i Markaryds kommun – Ica Nära Strömsnäsbruk – där kunder hotar och kränker butikens personal. Om inte arbetsgivaren förbättrar miljön för sina anställda hotar ett vite på 50 000 kronor.

På bild: Johan Lindahl, Ica Nära Strömsnäsbruk, Markaryd.

Arbetsmiljöverket skriver i sitt beslut att butiken i onormalt stor utsträckning drabbas av stölder som inte polisanmäls och att personalen ofta blir kränkt av kunder och utsätts för hot. Personalen känner sig otrygg på sin arbetsplats och upplever ingen stöttning av arbetsledningen.

– Vi har haft det bra till för för två och ett halvt år sedan. Då fick vi en ganska stor grupp med nysvenskar som har ett väldigt annat annat sät att bete sig än vad vi är vana vid. Efter det har vi i Strömsnäsbruk upplevt bilbränder, slagsmål och annan kriminalitet. De bor väldigt nära butiken och har varit i vår butik flera gånger per dag sedan dess, säger Johan Lindahl, handlare Ica Nära Strömsnäsbruk i Markaryds kommun.

Hur har det påverkat dig och din personal?

– Jag vill poängtera att det inte bara är vi som utsätts för de här personerna, även andra butiker har fått utstå att de gått in och fyllt en kunddvagn och bara gått ut därifrån, säger han och tillägger:

– Hos oss har det handlat om att vardagssnatterierna har slagit upp i taket – vi har tagit fast dem flera gånger, till ingen större nytta. Sedan handlar det mycket om skällsord och verbalt kränkande saker som min personal fått utstå när de påtalat att man inte bara får ta saker utan att betala. Min personal har blivit kallad för ”rasist”, ”inte respektfull” och en hel del andra saker i kombination med deras hotfulla attityd.

Ökat väktarinsatser

Johan Lindahl menar att det är dessa trakasserier som lett till den otrygga arbetsmiljön som fått Arbetsmiljöverket att agera.

– Polisen har alltid varit närvarande och de har varit bra på att reda ut saker och ting förut men sedan detta gäng kom till stan så går det inte längre. Vi har därför själva ökat med väktarinsatser och när de ser väktarna går de ut igen men sen kommer de tillbaka. Det är hopplöst, säger han.

Anmälan från Växjö

Det var skyddsombudet centralt i Växjö som slog larm och gjorde en anmälan om personalens otrygga arbetsmiljö på Ica Nära i Strömsnäsbruk.

– Ja, de hade tre punkter som vi nu tittar på och som jag självklart förhåller mig till. Den första var att det måste vara ökad närvaro av ledningen och då anställde jag en butikschef.

Vilka fler anmärkningar fick ni av Arbetsmiljöverket?

– Den andra handlar om säkerhetsrutiner och att vi måste vara bättre uppdaterade och jobba mer aktivt med dem. Det räcker inte med bara en gång per år. Det tredje var en tydligare skriftlig dokumentation för arbetsplatsen, säger Johan Lindahl.

Så vad händer nu?

– Vi har till den 15 januari på oss att ordna upp det hela för att slippa betala vitet på 50 000 kronor och det kommer vi att klara. Vi har redan mer arbetsledning som finns för att stötta personalen, genom butikschefen vi anställt, och säkerhetsrutinerna skrivs ner och sätts på pränt.

– Sedan har vi lite tur också att de som trakasserat oss flyttat från orten bara för någon vecka sedan, så den biten löste sig av sig själv. Tyvärr flyttar ju bara problemet en bit härifrån, till Kvantum och Netto i Markaryd, avslutar Johan Lindahl.

Text: Marie Halldestam Hallencreutz

Foto: Ica