En av fem vill köpa svenskt bröd

spannmal

Var femte svensk anser att det är viktigt med svenskt ursprung på livsmedel och 7 av 10 är villiga att betala ett något högre pris för bröd, som är bakat på svenska råvaror. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Pågen.

Runt 67 procent av svenskarna anser att det är viktigt att köpa svenska livsmedel och var femte svensk (20 procent) tycker att det är viktigt att köpa bröd som är bakat på svensk spannmål. 9 av 10 gör det för att stötta de svenska bönderna. Även miljöfördelar, att stötta svensk bageriverksamhet och högre produktkvalitet anges som viktiga anledningar till att välja bröd, som bakats på svenska råvaror. Trots detta är det drygt 33 procent av svenskarna, som inte vet om brödet de köper faktiskt har svenskt ursprung.

– Vi är måna om att arbeta med svenska råvaror och med svenska bönder, eftersom vi vet att ursprunget är viktigt för våra konsumenter. Omtanken för människa och miljö är en av våra hjärtefrågor, därför bakar vi vårt bröd på svensk spannmål odlat inom 15 mil från våra egna bagerier samt maler mjölet i vår egen kvarn”, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen i ett pressmeddelande.

Det finns flera anledningar att välja bröd, som bakats på svensk spannmål. Spannmål, som odlas av svenska bönder, är bland det renaste inom hela EU. Sverige använder dessutom minst växtskyddsmedel i Europa och har ett långsiktigt miljöarbete och tuffa miljöregler gällande växtodling. Därför arbetar Pågen både med egna kontraktsbönder samt med Från Sverige-märkningen, som innebär att minst 75 procent av ingredienserna helt och hållet har producerats i Sverige.

Fakta | Pågens/Novus undersökning:

• Två av tre svenskar anser att svenskt ursprung är viktigt vid köp av livsmedel.

• Var femte svensk anser att svenskt ursprung på spannmålet är viktigt vid köp av bröd.• 7 av 10 av dem, som anser att det är viktigt att köpa svensk spannmål, vill göra det av miljöskäl medan 9 av 10 gör det för att stötta de svenska bönderna.

• Boende i Sydsverige värdesätter både smak och färskhet i högre utsträckning (72 procent) jämfört med rikssnittet (61 respektive 63 procent).

•Undersökningen är genomförd av analys- och undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Pågen under perioden 27 april - 3 maj 2017. Totalt 1.037 intervjuer har genomförts med ett urval i åldrarna 18–79 år.

Källa: Pågen

av: Mariejun15vid: 11:011606
sparad under: Livsviktigt artikel,



I nummer tre av Livsviktigt 2017 kan du läsa allt om storsatsningen för Tryggare Matbutiker.