Forskning visar att handlare har spelutrymme kring prissättning

Butiksägare i dagligvaruhandeln är till viss del begränsade i sin prissättning i sin egna butik då de påverkas av tillverkare, dagligvaruorganisationer och kunder. Men i en ny doktorsavhandling framgår att det trots de här begränsningarna finns utrymme för lokal prissättning.

– Det är trots allt så att butiksägaren är ansvarig för sin egen butik. Det kan göra att de anpassar prissättningen till den lokala marknaden trots att de i stort anser att prisbesluten ligger någon annanstans i organisationen, säger Madelen Lagin, doktorand i företagsekonomi, i ett pressmeddelande.

Madelen Lagin har samarbetat med Ica, Axfood och Coop i sin studie där hon bland annat undersökte rabatter på tuggummi och prishöjningar på malet kaffe och kunde därigenom visa att butikscheferna har en viktig roll att spela i prissättningen.

– Mina resultat skulle kunna påverka dagligvaruorganisationens sätt att fatta prisbeslut i och med att relationerna till tillverkare och konsument justeras av de beslut som butiksägarna gör. Alla parters relationer och agerande blir viktigt att ta i beaktande när vi diskuterar prisbeslut eftersom butiksägaren egentligen är den som kontrollerar vilket pris som faktiskt sätts. Självklart är det många av ägarna som väljer att förlita sig på det som bestäms av dagligvaruorganisationen men den operationella friheten som butiksägaren i realiteten har är viktig att ha i beaktande, säger Madelen Lagin.

Källa: Fri Köpenskap, Högskolan Dalarna

Foto: Högskolan Dalarna.

På bilden: Madelen Lagin, doktorand i företagsekonomi, Högskolan Dalarna