Fler påminnelser ska minska paketkaos

Paketdistributörerna vädjar till konsumenterna att hämta sina paket så snabbt som möjligt för att undvika kaos på landets utlämningsställen.

Fler ombud, fler leveranser och utökade öppettider är logistikfirmornas metod för att motverka kaos i näthandeln inför jul.

Veckan efter den så kallade Black Friday, den 23 november, betraktas numera som den värsta.

– Vi pratar om Black Friday redan nu och väntar oss att det ska komma mer paket ända fram till jul. Vi hoppas på det bästa och tror på det värsta, säger Teresa Salonen på Stora Coop i Umeå.

Fler aviseringar

Butiken kommer att stärka upp med extra bemanning och tar emot fler leveranser per dag än normalt för att hantera paketflödet. Men man räknar med att det blir trångt på hyllorna.

– Det blir lite besvärligt om man inte hämtar ut paket så fort som möjligt, säger Teresa Salonen.

Flera paketdistributörer satsar på att öka frekvensen aviseringar till dem som inte hämtat sina paket.

– Från perioden mitten av november till jul skickar vi ut aviseringar oftare. Vi önskar att konsumenter skall hämta sitt paket så snart som möjligt efter avisering, säger Jonas Lindell, pressansvarig på DHL.

Närliggande ombud

Att stå beredd med sändningsnummer och legitimation är ytterligare faktorer som underlättar för ombuden.

– Kanske kan man även önska att kunden, om möjligt, besöker sitt ombud på tider då det normalt sett är lite folk i butiken, det vill säga under dagtid, säger Jonas Lindell.

Konsumenter kan också få vara beredda på att hämta sina paket hos andra närliggande ombud än sitt ordinarie.

– Skulle det vara så att det under vissa dagar blir helt fullt hos ett ombud har vi rutiner för att rutta paket till andra närliggande ombud som kan ta emot paket, säger Jonas Lindell.

Källa: TT