Dagligvaruhandeln går bättre än sällanköpshandeln

Sällanköpshandeln tappar enligt HUIs nya rapport. Först tappade bokhandeln och elektronikaffärerna och nu följer klädbutikerna. Detta medan dagligvaruhandeln expanderar. Svd spår en kris för Sveriges köpcentrum.

Det som händer är att kunderna alltmer köper kläder och skor på nätet istället för i butikerna – i synnerhet i de stora köpcentra som finns runt om i landet. Samtiditgt är dagligavaruhandeln inne i ett skede av butiksnätsplanering och expansion, att implementera och lansera nya butikskoncept, göra satsningar på e-handel och lager och logistik. Därtill kommer pågående branschglidning och uppköp och konsolidering med mindre uppstickare och e-handelsföretag.

Det framkom när HUI Research presenterade den så kallade BUN-rapporten i veckan. Rapporten bygger på 80 bolags kvartals- och årsrapporter varav 12 bolag inom dagligvaruhandeln ingår.

Samtliga av bolagen inom dagligvaruhandeln hade en positiv omsättningsutveckling i fjol.

Centralt för många aktörer inom dagligvaruhandeln är att de tittar över butiksnätet och både öppnar och stänger butiker men antalet butiker är i de närmaste oförändrat. Men sällanköpshandeln tappar framför dagligvaruhandeln.

Under perioden januari till juli har dagligvaruhandeln har haft en positiv tillväxt om 3,5 procent vilket är betydligt högre än sällanköpshandelns tillväxt som landar på 1,9 procent.

14 företag står för hälften av omsättningen i detaljhandeln och där toppas listan av Ica, Coop och Axfood med tillsammans 28 procent av detaljhandelskakan. Med bland de 14 finns även Bergendahls, Lidl och Axstores.

Just Lidl beskrivs som en av tillväxtraketerna i rapporten med en tillväxtökning om 11 procent i fjol.

Det gäller även när HUI Research tittat på likviditeten och soliditeten hos BUN-bolagen.

56 procent av bolagen inom dagligvaruhandeln hade förbättrad kassalikviditet och 44 procent hade förbättrad soliditet i fjol.

Källor: Svd, Dagens Handel